جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

عصب کشی چیست و مراحل آن

کلینیک دندانپزشکی

عصب کشی چیست و مراحل آن

۱۴ بازديد

عصب کشی یا درمان ریشه دندان 

تفاوت عصب کشی و درمان ریشه درد دندانی که به عصب رسیده باشد بسیار طاقت فرسا و عذاب آور است و نیازمند عصب کشی و اندو تراپی خواهد بود. به روشی درمانی که در آن عفونت‌ها و اعصاب مغز دندان برداشته می شود، عصب کشی دندان چیست یا روت کانال تراپی گفته می شود. 

درمان عفونت پالپ دندان

پالپ و کانالِ ریشه ی دندان بخشِ داخلی دندان است و مغز دندان در آن جا قرار گرفته است. این بخش شامل بافت های عصبی و عروق خونی است.  در درمان روت کانال، اعصاب، عفونت ها و بافت‌هایِ آسیب دیده‌ از دهان بیرون آورده می شود. به پوسیدگی دندان‌ها اگر رسیدگی نشود، ممکن است به عاج برسند و پالپ و ریشه ی دندان را آلوده کنند. وقتی پوسیدگی به این مرحله می رسد، دردی جانکاه فرد را آزار می دهد و در اصطلاح می گویند درد به عصب رسیده است. با اقدام به موقع برای درمان این درد، می توان تاج و ساختار دندان آسیب دیده را حفظ کرد. 

چه وقت عصب کشی برای دندان لازم است؟

عصب کشی دندان ، آلوده شدنِ بافت پالپ همیشه با درد سخت و شدید همراه نیست و گاهی باید به سایر علائم توجه کرد. ممکن است دردی مقطعی در دندان به وجود بیاید و پوسیدگی به شکل تغییر رنگ، شکستگی یا ترک بر روی بافت دندان ظاهر شود. در این حالت لثه و دندان نسبت به سرما و گرما حساس خواهد شد. همچنین، لثه در ناحیه آسیب دیده معمولا سیاه و متورم است و بر روی بافت لثه تاول هایی دیده می شود.

حتی در برخی موارد تورم صورت و گردن هم می تواند از علائم بیماری های ریشه ی دندان باشد. درد اعصاب دندان، اغلب در هنگام خواب و در حالت دراز کشیده به اوج خود می رسد. اگر با هر کدام از این نشانه ها مواجه هستید، شاید لازم باشد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا آلودگی دندان تان گسترده تر نشود. 

مراحل درمان عصب کشی  ( دندانپزشکی زیبایی تهران )

  • برای انجام عصب کشی ابتدا از ناحیه آلوده، توسط اشعه ایکس، عکس بردای می شود تا مشخص شود عفونت به پالپ دندان رسیده است. هزینه ی عصب کشی یا روت تراپی معمولا با توجه به تعداد کانال هایِ درگیر عفونت محاسبه خواهد شد.  
  • در مرحله ی بعد و با تشخیص میزان عفونت، بافت اطراف دندان آلوده به صورتِ تزریقِ موضعی بی حس می شود. با انجام بی حسی، دندان پزشک بخشِ مرده و خرابِ دندان را در می آورد، حفره ای برای دسترسی به کانال دندان ایجاد می کند و ناحیه‌ی آسیب دیده را شست و شو می دهد. در این قسمت، دندان پزشک هر گونه آلودگی در ناحیه ی روت کانالِ دندان را تمیز می کند و بافت عفونی پالپ را بیرون می کشد. 
  • در نهایت با تخلیه ریشه دندان، دوباره عکس برداری انجام خواهد گرفت تا پزشک مطمئن شود چیزی از قلم نیفتاده و ریشه کاملا درمان شده است. پس از اطمینان از خالی کردن تمام عفونت ها، عصب دندان به وسیله ی خمیر سیلر و میله های باریکی به نام گوتا پر می شود. فضایِ خالیِ ناشی از بافتِ آسیب دیده ی دندان نیز با مواد امالگام یا کامپوزیت پر خواهد شد. 
  • گاهی اوقات پیش می آید که دندان پس از مدتی دوباره درد بگیرد و به ری اندو یا عصب کشیِ دوباره نیاز باشد. از این رو، برخی از دندان پزشکانِ مجرب، عصب کشی را در دو جلسه انجام می دهند تا روند درمان با اطمینان کامل تری به پایان برسد. برای اینکه بافت دندان دچار شکستگی و ریزش نشود، دندان را پس از عصب کشی روکش نمایید. 

 

سایر خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر صالح:

جراحی فک و صورت

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

اصلاح طرح لبخند

جرم گیری دندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.