شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

بهترین نوع پروتز دندان کدام است

۱۸ بازديد
بهترین نوع پروتز دندان کدام است؟
پروتز دندان و آشنایی با انواع پروتز دندان  در روش‌های درمانی برای پر کردن جای خالی دندان ها استفاده می‌شود. از مهم ترین عوامل استفاده از پروتزهای دندانی بازگرداندن زیبایی فرد و تقویت عملکرد جویدن است. پروتز دندان چیست در انواع و صورت های مختلفی ساخته می‌شوند و در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین نمونه های پروتز دندانی را برای شما مشخص کنیم.در همین ابتدا باید گفت که بهترین پروتز دندان به عوامل و فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و برای انتخاب آن باید به نیاز درمانی هر بیمار توجه شود. در ادامه هر کدام از پروتزهای دندانی و کارکردشان توضیح داده می‌شود تا بهترین پروتز دندان با توجه به نوع مشکل دندانی هر فرد مشخص شود. 
پروتز ثابت
پروتز ثابت دندان بر روی دندان های طبیعی چسب شده و قفل می شود و دیگر قابل در آوردن و جا‌به‌جایی نخواهد بود. پروتز دندانی ثابت احساس راحت تری در دهان بیمار خواهد داشت و تفاوت چندانی با دندان های طبیعی نخواهد داشت. از این نظر پروتز ثابت دندان انتخاب اول بسیاری از بیماران برای پر کردن فضای خالی دندان های افتاده است. 
پروتز متحرک
همان طور که از نام این پروتزهای دندانی مشخص است می توان آن را از دهان خارج کرد. کسانی که به هر دلیلی تمایل به استفاده از ایمپلنت و پروتزهای ثابت دندانی ندارند، برای جایگزینی و ترمیم دندان های خود از پروتزهای متحرک استفاده می کنند.  
پروتزهای  دندان مصنوعی 
برای جایگزینی دندان افتاده، دندان مصنوعی را از پروتزهای مختلف می سازند. پروتز دندان مصنوعی ممکن است از نوع پرسلین یا آکلیریک باشد. پروتزهای دندانی پرسلین استحکام بیشتری در مقایسه با انواع آکلیریک و ژله ای دارند و به حرکات طبیعی فک و دهن کمک می کنند. از معایب پروتزهای پرسلین امکان شکستن و ترک خوردن آن است. پروتز آکلیریک معمولا برای جایگزینی چند دندان استفاده می شود و برای نصب آن از یک قلاب فلزی استفاده می شود. به دلیل اینکه فلز ممکن است در دهان بیمار احساس خوبی نداشته و رنگ آن با رنگ طبیعی دندان ها هماهنگ نباشد، از پروتزهای ژله ای دندان مصنوعی نیز استفاده می شود. پروتزهای ژله ای هزینه ی بیشتری دارند و استحکام آنها نسبت به سایر انواع دندان مصنوعی کمتر است. 
بریج دندان ها
بریج ها نیز از انواع پروتزهای دندانی است که برای بیماران نصب می شود. اگر بیماران چندین دندان خود را از دست داده باشند با استفاده از بریج یک پل ارتباطی بین دندان ها ایجاد می شود و مشکلات لبخند، تکلم و جویدن بیمار بر طرف خواهد شد. 
پروتز ایمپلنت
در روش ایمپلنت دندان یک بخش پروتز به پیچ ایمپلنت وصل خواهد شد. گاهی اوقات تنها راه برای قرار گرفتن پروتز در فضای خالی دندان استفاده از ایمپلنت است. 
روکش ها
از انواع پروتزهای دندانی پر کاربرد برای رفع نواقص دندان به کار بردن روکش ها یا کراون دندان است. روکش یک پروتز دندانی است که برای ترمیم بافت شکسته شده دندان به کار می رود. 
ونیر
ونیر پروتزی است که کارکردی شبیه به روکش دارد و برای ایجاد رنگ مناسب دندان استفاده می شود. پروتزهای ونیر از جنس پرسلن ساخته می شوند و غالبا برای دندان های جلویی به کار می روند. 
پروتز ترکیبی
در این حالت برای هر بخش یا دندان خاص نوع مشخصی از پروتز دندانی استفاده می شود. برای مثال ممکن است دندان های جلویی روکش شده باشند اما در ردیف کناری از دندان مصنوعیِ متحرک یا ایمپلت استفاده شده باشد. 
دندان های مصنوعی کامل
این پروتز دندانی دو ردیف دندان مصنوعی کامل است که جایگزین تمام دندان های فرد خواهد شد و بیشتر مناسب بیماران سالخورده است که دندان های زیادی را از دست داده اند. 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.